Et nytt pilotprosjekt skal undersøke hvordan CO₂ fanget om bord på skip kan kobles til en CCS-verdikjede på land.
Haugaland Næringspark har satt i gang pilotprosjektet «Karbonfangstverdikjeden: fra fangst til permanent lagring» gjennom Grønt Skipsfartsprogram. Her skal aktører fra maritim næring, industri, myndigheter og havner se sammen på hvordan man kan tette det utfordrende gapet mellom fangst om bord og videre håndtering på land.
Å få på plass en kostnadseffektiv og sikker OCC-verdikjede (onboard carbon capture) er en viktig brikke i det grønne skiftet for maritim sektor. Samtidig utvikles flere tiltak og infrastrukturprosjekter for karbonfangst- og lagring (CCS) på land, og det gjelder å koble maritim næring tettere på denne satsningen.
Oppstartsmøte i Haugesund
Torsdag 27. november ble piloten formelt startet med et oppstartsmøte i Nordsjø kontorpark i Haugesund, med prosjektpartnerne og relevante aktører fra regionen.
Prosjektet skal avklare om det er teknisk, praktisk og økonomisk mulig å etablere mottak og videre håndtering av CO₂ fra skip. Selv om teknologien for å fange CO₂ direkte om bord i skip er tilgjengelig, mangler det i dag løsninger for hva som skjer når skipet legger til kai. Det er nettopp dette mellomrommet – fra fangst om bord til lagring – pilot-prosjektet skal adressere.
Skal gi innspill til fremtidige rammer og strategier

Industrien er i stor grad avhengig av sjøtransport, både for råvarer og eksport av produkter til Europa. I tillegg har Norge en omfattende offshoreflåte. Samlet representerer disse skipene betydelige utslippspunkter hvor OCC kan bidra til å redusere karbonavtrykket.
– Pilotstudien skal levere et faglig grunnlag for videreutvikling av OCC-verdikjeden, og gi innspill til myndigheter og markedsaktører som nå utformer fremtidige rammer og strategier for både OCC og CCS, forklarer prosjektleder for piloten, teknisk forretningsutvikler i Haugaland Næringspark, Bjarte Børtveit.
Erfaringer fra tidlige prosjekter
På oppstartsmøtet ble det presentert erfaringer fra både norske offshorefartøy og internasjonale container- og tankskip som har testet karbonfangst. Felles læring er at fangsten om bord lar seg løse, men at mangelen på infrastruktur og tydelige rammeverk for håndtering, transport og lagring av CO₂ gjør det utfordrende å skalere teknologien.
– Derfor er det bra at vi nå klarer å samle aktører fra hele verdikjeden, for å løfte arbeidet og skape felles innsikt, sier Børtveit.
Invitasjon til aktører i regionen
Partnerne i pilotprosjektet er Miljødirektoratet, Sjøfartsdirektoratet, Sintef, DNV, Wärtsilä, Maran Shuttle Tankers, Grenland Havn, Narvik Havn, Simon Møkster Shipping, Sinoceanic Shipping, Helland-Evebø Consulting og Brevik Engineering. Haugaland Næringspark er ansvarlig partner i piloten.
Til stede under kickoffen var også Karmsund Havn, Hydro Karmøy, Equinor og Horisont Energi.
Prosjektgruppen oppfordrer aktører innen maritim industri, logistikk, havner, teknologi og CCS til å ta kontakt ved interesse for å delta som pilotpartner eller bidra med data, erfaring eller problemstillinger inn i prosjektet.
Interessert i å bidra? Ta kontakt med prosjektleder Bjarte Bjørtveit:
Telefon: + 47 951 51 119
Mail: bjarte.bortveit@haugaland-park.no
